לגלות את ההסתר מתוך ההסתר

הכמיהה אל היש ואל האין

"מגילת אסתר", כשם המגילה המגלה לנו את ההסתר, במגילה זו רב הנסתר על הגלוי. ובהשוואה לעניין זה, שמה של אסתר עובר תהליך של הסתרה – שמה הקודם הדסה, נסתר ומוחלף לאסתר. במגילת אסתר נמצא כי המן משרת המלך אחשוורוש, חי בידיעה שכל זמן שמרדכי היהודי אינו משתחווה לו, כלום אינו שווה לו – המן מסתיר את כל מה שיש לו ומציג לראווה את החיסרון: כולם משתחווים לו, רק מרדכי לא, "ודבר אינו שווה לו".

נמצא גם בזמן שאדם וחווה נמצאים בגן העדן, ולכאורה יש להם מכל טוב הגן, ומה שנסתר מהם הוא לא אחר מעץ הדעת. נמצא שוב כי כל טוב גן העדן בהסתרה. החיסרון מתמלא על ידי אדם וחווה כי טעמו מן העץ האסור. שואל הבורא: "המן העץ אשר צויתך לבלתי אכל ממנו אכלת?".

בזמן שבני ישראל במדבר, ירד המן המזון הקדוש לקיום העם. מגיע בהסתרה, טל מלמעלה וטל מלמטה, כפנינה בצדפה. יש בו בהמן לכאורה הכל, כל הטעמים וכל מה שצריך במזון, ובני ישראל מואסים בו, "כל זה אינו שווה לנו", ורוצים את מה שאין. מה שאינו בר השגה. האידיאל הבסיסי בלראות בחיסרון, או בדמיון, או במוחשי, לגרום לרצות ולהתאוות לדבר שאינו בר השגה, הוא המניע לא לראות את היש והקיים אלא את ה"אין" והחיסרון.

רחל אימנו בספר בראשית מבקשת מיעקב אבינו: "הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי". בהבנה ובהסתר דבריה של רחל אפשר למצוא שהכמיהה ורצונה לבנים גורם לה לרחל לצפות לקוות ולהרהר בדבר שהוא אינו בר השגה לכאורה וקשה עבורה, רחל מבקשת לא לשקוע בחלום או בדמיון, בציפייה אין סופית, כי חייה אינם חיים ללא בנים. וכלום אינו שווה לה .

יעקב עונה לרחל מתוך "הסתר דבריה (וכי רחל אינה יודעת?) "התחת אלוקים אנוכי", התפללי!

נמצא כי באישיותו של כל נברא יש חלום או כמיהה או ציפייה לדבר מה שהינו בר השגה, או אינו בר השגה. עד כמה עלינו להתאמץ ומה נפעל כדי שיהיה מושג? ואם כן איזוהי הדרך הטובה והישרה בכדי שנשיג או נקבל את מה שרוצים או מייחלים לו. וגם אם לא נשיג אין. יש להבין את המושג "כל זה אינו שווה לי". לראות את ה"יש" שבכל דבר, ולדעת למצוא ולגלות דרך ההסתר מתוך ההסתר את הבורא יתברך.

לגלות את הנסתר הוא להראות גדולת הבורא.

מעגל החיים והשנה

סדר ליל ראש השנה

מה נשתנה ליל ראש השנה מכל הלילות? יפה קלנר רוזנבלום, מייסדת אתר קולך, מספרת על סדר ליל ראש השנה

"מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו

ערב יורד, ובשעה זו מתחילים להדלק בחלונות אורות של נר ראשון של חנוכה. השנה כמו בכל שנה, בחרנו לתת את הבמה ולהאיר נשים מיוחדות. והפעם "מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו.

קולך בוחרת את גיבורות חנוכה תשפ"א

בימי קורונה ומשבר, ביקשנו להאיר את גיבורות התקופה הזו, נשים שמשפיעות אור על סביבתן, והקפדנו שגם מי שבוחרת אותן, תהיה אישה שראויה לתואר הזה

מעגל השנה

מבט מעמיק על חגי ומועדי ישראל, החלק שלך בריטואל השנתי, קריאות מגילה וקריאות בתורה

קולך לשבת חוה"מ סוכות- ארעיות כמרכיב הנצח / נחמה שולמן

מעגליות החיים והזמן למעלה משליש פרק משקיע שלמה המלך במגילת קהלת הנקראת בשבת חול המועד סוכות, כדי להדגיש בפנינו את מעגליות החיים וארעיותם.

מי ישב איתי השנה בסוכה? על האושפיזין בספר הזוהר/ ד"ר ביטי רואי

קולך לערב חג מאת הד"ר ביטי רואי עם מי היית רוצה לשבת לארוחה בחג? במסורת היהודית, בכל אחד מימי סוכות מוזמנת דמות רבת חשיבות להתארח בסוכה - אושפיזין, ומגיעה ברוחה להסב עימנו לשולחן. בחלק מהקהילות משאירים לה כיסא ריק, כמו לאליהו הנביא בליל הסדר, כדי להדגיש את ממשותה.

שמחת תורה תשפ"ה/ מלכה פיוטרקובסקי

דבר תורה מפי מלכה פיוטרקובסקי על שמחת תורה: בעיצומן של שעות האימה והתופת בדרום הארץ, ביום שמחת תורה, היינו אמורים לסיים בבתי הכנסת, את קריאת חמשת חומשי התורה 'ולהתחיל מבראשית' - לברך את 'חתן בראשית' ולהקשיב לקריאת פסוקי הפתיחה של התנ"ך כולו

פורים

מפת קריאות מגילה לנשים ועל ידי נשים

מפת קריאות מגילה לנשים - כאן תוכלו למצוא מועדי ומיקומי קריאת מגילה לנשים, על ידי נשים בכל רחבי הארץ. המידע מבוסס על איסוף מקהילות שונות, מן הרשתות החברתיות ומקבוצות חברתיות וייתכן ויש עוד יותר. דאגו להתעדכן גם ביישובים ובבתי הכנסת. פורים שמח!

פואטריטד פורים

לכבוד פורים תשפ"א בכל יום עלתה משוררת/נביאה/ראפרית חירות בטקסט מקורי לפייסבוק שלנו

מי שברך להתרת עגונות ומסורבות גט

תענית אסתר הוא גם היום בו מציינים את יום העגונה הבינ"ל. עוצרות לחשוב על מי שנתונה עדיין בשבי, בחוסר וודאות ובצער. ד"ר יעל לוין חיברה מי שברך לעגונות ומסורבות גט המצורף כאן