ללכת בדרכו של הקב"ה/ הרבנית רוית קלך

בימים לא פשוטים אלו נדמה שמשה שמדבר אל העם לפני אלפי שנים טרם כניסתם לארץ ישראל ומזכיר להם שוב את הברית שבין עם ישראל לבין הקב"ה מדבר גם אלינו. משה חוזר שוב על דברים שקראנו גם בפרשה שעברה ואומר לעם שהם נדרשים ללכת בדרכיו של האל :

"אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ, הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וְלִשְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו; וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ–וּבֵרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ" (פרק ל פסוק טז).

כיצד ניתן ללכת בדרכיו של האל? ומה מוסיפה הוראה זו על ההוראה לשמור מצוות, חוקים ומשפטים?

המדרש בספרי מסביר – אלו דרכי הקב"ה, שנאמר: ה' ה' אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת נוצר חסד לאלפים נושא עון ופשע וחטאה ונקה (שמות ל"ד). ואומר: כל אשר יקרא בשם ה' ימלט (יואל ג'). וכי היאך אפשר לו לאדם לקרא בשמו של הקב"ה?! אלא מה המקום נקרא רחום וחנון, אף אתה הוי רחום וחנון ועשה מתנת חנם לכל. מה הקב"ה נקרא צדיק, שנאמר: צדיק ה' בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו (תילים קמ"ה), אף אתה הוי צדיק. הקב"ה נקרא חסיד, שנאמר: וחסיד בכל מעשיו, אף אתה הוי חסיד…" (ספרי פרשת עקב פיסקא מ"ט).

כלומר, אותן יג מידות שכוללות, בין היתר, להיות רחום וחנון, לעשות "מנת חנם לכל", להיות צדיק וחסיד זו הכוונה ללכת בדרך האל.

ובאופן דומה במסכת סוטה (יד ע"א): ואמר רבי חמא ברבי חנינא מאי דכתיב אחרי ה' אלהיכם תלכו וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה והלא כבר נאמר כי ה' אלהיך אש אוכלה הוא אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה מה הוא מלביש ערומים דכתיב ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם אף אתה הלבש ערומים הקב"ה ביקר חולים דכתיב וירא אליו ה' באלוני ממרא אף אתה בקר חולים הקב"ה ניחם אבלים דכתיב ויהי אחרי מות אברהם ויברך אלהים את יצחק בנו אף אתה נחם אבלים הקב"ה קבר מתים דכתיב יקבר אותו בגיא אף אתה קבור מתים:

מכאן שהליכה אחרי מידותיו של הקב"ה הכוללת- הלבשת ערומים, ביקור חולים ניחום אבלים קבורת מתים – גמילות חסדים היא היא ההליכה אחר מידותיו של האל.

לכאורה אלו דברים המסורים למי שרוצה לעשות לפנים משורת הדין ולהיות "חסיד" אך לא כך רואה זאת הרמב"ם שמנה כמצווה- "ללכת ולהדמות בדרכי ה' יתברך" (מצוות עשה ח) וכך כותב ספר החינוך על ללכת בדרך האל (מצווה תרי"א) : שנצטוינו לעשות כל מעשינו בדרך הישר והטוב בכל כחנו, ולהטות כל דברינו אשר בינינו ובין זולתנו על דרך החסד והרחמים, כאשר ידענו מתורתנו שזהו דרך השם וזה חפצו מבריותיו, למען יזכו לטובו כי חפץ חסד הוא, ועל זה נאמר "והלכת בדרכיו" ( דברים כח, ט) ונכפלה המצוה עוד במקום אחר, שנאמר "ללכת בכל דרכיו" (דברים י, יב) (דברים יא, כב) …

הליכה בדרך האל היא מצוות עשה העומדת בפני עצמה ומחייבת כל אחד ואחת מאיתנו להתנהג כלפי הזולת בדרך החסד והרחמים.

דומה כי אין צורך להכביר במילים להסביר עד כמה במיוחד בשנה הקשה הזו שכולנו חווינו ועם האתגרים העומדים לפתחנו עם השנה החדשה שבפתח, לו רק נשתדל ליישם את המצווה הזו לשים את המחלוקות שביננו בצד ולנהוג זה כלפי זו וזו כלפי זה – במידת החסד והרחמים וגמילות החסדים – אולי נזכה שגם הקב"ה ינהג איתנו באופן זה ונזכה ברחמיו לשחרור החטופים, המתים לקבורה והחיים לשיקום, להבסת אויבנו, להחלמתם של כל הפצועים ולהחזרת חיילנו וחיילותינו הביתה בשלום וידון את כולנו לחיים טובים ולשלום.

הרבנית עו"ד רוית קלך מורת הלכה בוגרת כולל דעה, המכון למנהיגות הלכתית, רשת אור תורה סטון

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

הַמְרַפְּאָה מִכָּל צָרָה" - באר מרים הנסתרת בתודעה הנשית/ ד"ר עליזה לביא

אל המקום המיוחד והעל-זמני השמור למרים הנביאה בקרב נשים, נחשפתי לראשונה לפני שנים לא מעטות במפגשים עם מסרניות, ששיתפו בנוכחות של מרים הנביאה בחייהן, ובתפילה המיוחדת הנושאת בקשה למרים ולבאר המתגלגלת, הנאמרת על ידן בכל מוצאי שבת

דברים

פרשת ואתחנן שבת נחמו/ שרה לוי סטיבנסון

בשבת נחמו, ובפרט בשנה זו, אנו נדרשים לחשוב מהי נחמה. מה אפשר לומר לבן אדם, למשפחה, לקהילה, לעם שלם, ברגעים הקשים ביותר. איך אפשר לחבק, לעודד, ללוות מישהו שאיבד את היקר לו ביותר, שעולמו התהפך ברגע, ולעולם לא יחזור להיות כפי שהיה? האם אפשר בכלל לעשות את זה?

שתי דקות לשבת

סרטוני פרשת שבוע קצרים ובהם פרשנות אישית, מנקודת מבטן של למדניות, תלמידות כמורות, על הפרשה. הישגי הלימוד הנשי ורוחב יריעותיו הם נכס שצריך להחשף ולהגיע לשער בת רבים

זהותו של עמלק - לקראת שבת זכור

אהובה קליין בוחנת מי הוא עמלק בפרשת זכור ובהפטרה