שַׁלַּח אֶת עַמִּי!

פרעה שאך לפני רגע רצה להיפטר מבני ישראל, אינו רוצה לשחררם. מזל תם עם שיר לשבת פרשת וארא. 

פַּרְעֹה שֶׁאַךְ לִפְנֵי רֶגַע

רָצָה לְהִפָּטֵר מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל

אֵינוֹ רוֹצֶה לְשַׁחְרֵרָם.

הָעֲבָדִים עוֹבְדִים

וְהוּא אֵינוֹ יָכוֹל לְאַבְּדָם.

וְאָז…דָּם.

בַּנְּהָרוֹת, בַּיְּאוֹרִים, בָּאֲגַמִּים

בְּכָל מִקְוֵי הַמַּיִם דָּם.

דָּם בָּעֵצִים וּבָאֲבָנִים.

הַמִּצְרִים לֹא יְכוֹלִים לִשְׁתּוֹת,

אַדְמַת-מִצְרַיִם לֹא פָּסְקָה מִשְּׁתוֹת

אֲבָל פַּרְעֹה לֹא שָׁת לִבּוֹ לְכָל זֹאת.

וַיֶחֱזַק לֵב פַּרְעֹה.

וּמַה עַכְשָׁו?

דָּם בַּבְּרָזִים, בַּמִּקְלָחוֹת

דָּם בַּבְּרֵכוֹת הָעִירוֹנִיּוֹת.

דָּם וָאֵשׁ בַּמִּזְרָקוֹת הַיָּפוֹת.

וּבַפַּרְדֵּסִים, 

עֹמְסִים הָעֵצִים

אֶשְׁכּוֹלִיּוֹת וְתַפּוּזֵי דָּם.

וּבְסוֹף הַיּוֹם שׁוֹקַעַת שֶׁמֶשׁ אֲדֻמָּה

בְּיָם אָדֹם.

אֵיךְ לַעֲצֹר אֶת הַמַּרְאֶה הַמְּדַמֵּם הַזֶּה?

אֵיךְ לַעֲצֹר בָּאָדֹם?

בְּתֹם הָאָדֹם יָבוֹא יָרֹק-

צְפַרְדֵּעִים

וּבָא שָׁחֹר כִּנִּים

וְעָרוֹב, בְּחוּם-צָהֹב.

הַדֶּבֶר בָּא שָׁקוּף.

הַשְּׁחִין בְּאָפֹר בָּא

וְהַבָּרָד בְּלָבָן.

מַכָּה אַחַר מַכָּה שֶׁל הֶרֶס,

וּמָה נוֹתַר עוֹד לַהֲרֹס מִן הֶהָרוּס?

לְאַט לְאַט נִהְיֵית הָאָרֶץ

עֵירֻמָּה מִכָּל צְבָעֶיהָ.

וְכָל פַּעַם מִשְׁתַּלֶּטֶת עָלֶיהָ

(לִזְמַן קָצוּב)

חַדְגּוֹנוּת מְכַלָּה.

הָאִם תּוֹפִיעַ הַקֶּשֶׁת שֶׁל נֹחַ

עַל כָּל גְּוָנֶיהָ

לְהַזְכִּיר אֶת הַבְּרִית?

בית מדרש ופמיניזם דתי

כנס בתערוכת מטרוניתא, גלריה עין חרוד 2012/ ד"ר איילת וידר כהן

הדברים נכתבים בעקבות התערוכה "מטרוניתא" בגלריית עין חרוד, 2012

"פמניזם ויהדות" הישגים, התנגדויות, אתגרים

הפמיניזם הדתי בישראל - הישגים, התנגדויות, אתגרים

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

שמות

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

אבדן חרות ותקונו

סיפור המילדות בגאולת מצרים מהוה תיקון לשיעבוד האישה. גאולת מצרים בכללה היא אופציה לסדר עולמי חדש

שתי דקות לשבת

סרטוני פרשת שבוע קצרים ובהם פרשנות אישית, מנקודת מבטן של למדניות, תלמידות כמורות, על הפרשה. הישגי הלימוד הנשי ורוחב יריעותיו הם נכס שצריך להחשף ולהגיע לשער בת רבים