שתי דקות לשבת

בית מדרש ופמיניזם דתי

שמחת תורה תשפ"ה/ מלכה פיוטרקובסקי

דבר תורה מפי מלכה פיוטרקובסקי על שמחת תורה: בעיצומן של שעות האימה והתופת בדרום הארץ, ביום שמחת תורה, היינו אמורים לסיים בבתי הכנסת, את קריאת חמשת חומשי התורה 'ולהתחיל מבראשית' - לברך את 'חתן בראשית' ולהקשיב לקריאת פסוקי הפתיחה של התנ"ך כולו

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

בראשית

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

חסד וחרפה בפרשת דינה

ד"ר אילת וידר על פרשת וישלח | כסלו תשפ"ד

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות

שמות

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

אבדן חרות ותקונו

סיפור המילדות בגאולת מצרים מהוה תיקון לשיעבוד האישה. גאולת מצרים בכללה היא אופציה לסדר עולמי חדש

שַׁלַּח אֶת עַמִּי!

פרעה שאך לפני רגע רצה להיפטר מבני ישראל, אינו רוצה לשחררם. מזל תם עם שיר לשבת פרשת וארא.

ויקרא

לא על המנגל לבדו

חגים עממיים? - לא על האוכל בלבד. עשֵה ולא תעשה בחגים, ועל הסמלים הקולינריים שביניהם. סקירה חגיגית בעקבות פרשת אמור: החגים כמשל

על נידה ומשמעויותיה

בפרשות ספר ויקרא – תזריע, מצורע, אחרי מות וקדושים – חוזרים ונשנים נושא טומאתן וטהרתן של הנידה ושל היולדת, ואיסורי העריות הכרוכים בעניין זה. השאלה שנבחן כאן היא אם יש במקורותינו התייחסות ערכית לטומאת האישה

במדבר

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

הַמְרַפְּאָה מִכָּל צָרָה" - באר מרים הנסתרת בתודעה הנשית/ ד"ר עליזה לביא

אל המקום המיוחד והעל-זמני השמור למרים הנביאה בקרב נשים, נחשפתי לראשונה לפני שנים לא מעטות במפגשים עם מסרניות, ששיתפו בנוכחות של מרים הנביאה בחייהן, ובתפילה המיוחדת הנושאת בקשה למרים ולבאר המתגלגלת, הנאמרת על ידן בכל מוצאי שבת

סיפור של מנהיגות, סיפור של נקודת מבט/דפנה חורב בצלאל

בפרשת פנחס באים לידי ביטוי באופן בולט שני גילויי מנהיגות, זה של פנחס בתחילת הפרשה, ביוזמתו האמיצה הגורמת להפסקת המגפה בבני ישראל וזה של משה בסוף הפרשה כמנהיג אחראי, הדואג למנות לו מחליף ראוי.

דברים

פרשת ואתחנן שבת נחמו/ שרה לוי סטיבנסון

בשבת נחמו, ובפרט בשנה זו, אנו נדרשים לחשוב מהי נחמה. מה אפשר לומר לבן אדם, למשפחה, לקהילה, לעם שלם, ברגעים הקשים ביותר. איך אפשר לחבק, לעודד, ללוות מישהו שאיבד את היקר לו ביותר, שעולמו התהפך ברגע, ולעולם לא יחזור להיות כפי שהיה? האם אפשר בכלל לעשות את זה?

ללכת בדרכו של הקב"ה/ הרבנית רוית קלך

בימים לא פשוטים אלו נדמה שמשה שמדבר אל העם לפני אלפי שנים טרם כניסתם לארץ ישראל ומזכיר להם שוב את הברית שבין עם ישראל לבין הקב"ה מדבר גם אלינו. משה חוזר שוב על דברים שקראנו גם בפרשה שעברה ואומר לעם שהם נדרשים ללכת בדרכיו של האל

זהותו של עמלק - לקראת שבת זכור

אהובה קליין בוחנת מי הוא עמלק בפרשת זכור ובהפטרה