וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת

יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם. אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק.
מֵאָז הָעֲקֵדָה,
יַחֲסֵי הָאָב-בֵּן שֶׁל אַבְרָהָם-יִצְחָק הֵם בְּתַאֲחִיזָה
שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַפְרִיד.

יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם. אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק.

מֵאָז הָעֲקֵדָה,

יַחֲסֵי הָאָב-בֵּן שֶׁל אַבְרָהָם-יִצְחָק הֵם בְּתַאֲחִיזָה

שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַפְרִיד.

אַבְרָהָם הוּא אָב שֶׁמִּתְקַשֶּׁה לִהְיוֹת בֵּן.

הוּא מִּתְנַתֵּק מִמּוֹרַשְׁתּוֹ הָאֱלִילִית שֶׁל אָבִיו.

וּמֶה הָיָה שֵׁם אִמּוֹ?

וְיִצְחָק הוּא בֵּן שֶׁמִּתְקַשֶּׁה לִהְיוֹת אָב

לִשְׁנֵי בָּנָיו, גַּם לְיַעֲקֹב וְגַם לְעֵשָׂו.

וְלֹא רַק בֵּן אָבִיו הוּא, אֶלָא גַּם בֵּן אִמּוֹ

שֶׁרוּחָהּ שׁוֹרָה עָלָיו גַּם אַחֲרֵי מוֹתָהּ.

אַבְרָהָם הוּא אָב גַּם לְפִי שְׁמוֹ.

וְיִצְחָק הוּא בֵּן,

אֵין לוֹ שֵׁם מִתְּכוּנוֹתָיו אוֹ מִמַּעֲשָׂיו.

הַצְּחוֹק בָּא לו- מֵהוֹרָיו לִפְנֵי הֻלַּדְתּוֹ

מוֹשֵׁךְ אֶל הֶעָתִיד. לֹא צָחַק וְלֹא צוֹחֵק.

אֲבָל אַנִי הָיִיתִי קוֹרֵאת לוֹ צְחַק. בְּצִוּוּי.

שֶׁחַיִּים לֹא פְּשׁוּטִים הָיוּ לוֹ.

הָעֲקֵדָה שֶׁהֻנְּחָה עַל כְּתֵפָיו וְעַל לִבּוֹ

הָפְכָה אוֹתוֹ לְאִישׁ נוּגֶה,

אָחוּז אַךְ חֶלְקִית, בַּמְּצִיאוּת הַיּוֹמְיוֹמִית.

אַבְרָהָם, יִצְחָק…

הַאִם שְׁמֵנוּ אָרוּז מִן הַהֻלֶדֶת,

אוֹ שֶׁמָא מְסַמֵּן לְאָן נֵלֵךְ?

בית מדרש ופמיניזם דתי

שמחת תורה תשפ"ה/ מלכה פיוטרקובסקי

דבר תורה מפי מלכה פיוטרקובסקי על שמחת תורה: בעיצומן של שעות האימה והתופת בדרום הארץ, ביום שמחת תורה, היינו אמורים לסיים בבתי הכנסת, את קריאת חמשת חומשי התורה 'ולהתחיל מבראשית' - לברך את 'חתן בראשית' ולהקשיב לקריאת פסוקי הפתיחה של התנ"ך כולו

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

בראשית

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

חסד וחרפה בפרשת דינה

ד"ר אילת וידר על פרשת וישלח | כסלו תשפ"ד

דבורה הנביאה אשת לפידות / יפה כהן

שופטת, מנהיגה, נביאה אבל גם רעיה דבורה אשת לפידות