מסעי, סיפור אהבה

מה בין מסעות בני ישראל במדבר לאהבת איש לאשתו? – "זכרתי לך חסד נעוריך, אהבת כלולותיך, לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה". רחל שרנסקי דנציגר במדרש משלה על פרשת מסעי. 

מעשה בפלוני שנשא אשה וברחה מפניו לבית אביה. הלך אצל חכמים לשאול במה ישיבנה.

אותה שעה היו רבי עקיבא ותלמידיו מעיינים במסעות בני ישראל במדבר. הקשה בנו של רבי עקיבא, מדוע נזכרו המסעות אחד לאחד? עוד הוא מדבר והבעל בא לפניהם לשטוח צרתו.

שאלו רבי עקיבא, וכי מצאה חן בעיניך? ענה לו, הן. המשיך ושאל, וכי אמרת לה זאת בפניה? ענה לו, הן. אמרתי לה הרי את חביבה עליי, הרי את אהובה עלי, ולא נעתרה לי.

צחק רבי עקיבא ואמר, צא ולמד מאהבת המקום עלינו. יכול היה לומר, זכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותייך, לכתך אחריי במדבר מרעמסס עד ערבות מואב. ולא כן עשה. ראה שלא שבח אחד בלבד הזכיר הקדוש ברוך הוא, אלא שכל מסע ומסע זכר לנו, ומ"ב חסדים מנה בפנינו. אף אתה לך ומנה בפני אשתך דרכים ודרכי דרכים ומעלות טובות ששימחה אותך בהן.

הלך הבעל ועשה כן, ונתרצתה לו אשתו. שמח רבי עקיבא שמחה גדולה על שזכה להטיל שלום בין איש לאשתו.

תמה בנו והקשה עליו, וכי דומה אהבת המקום לאהבת גבר? ענה לו רבי עקיבא, שיר השירים אינו מטמא את הידיים. מייד הלך בנו וברך את אשתו בפניה ואמר לה מצא אשה מצא טוב. והאירו דבריו את ימי נישואיהם מראשיתם לסופם ומסופם לראשיתם.

בית מדרש ופמיניזם דתי

שמחת תורה תשפ"ה/ מלכה פיוטרקובסקי

דבר תורה מפי מלכה פיוטרקובסקי על שמחת תורה: בעיצומן של שעות האימה והתופת בדרום הארץ, ביום שמחת תורה, היינו אמורים לסיים בבתי הכנסת, את קריאת חמשת חומשי התורה 'ולהתחיל מבראשית' - לברך את 'חתן בראשית' ולהקשיב לקריאת פסוקי הפתיחה של התנ"ך כולו

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

במדבר

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

הַמְרַפְּאָה מִכָּל צָרָה" - באר מרים הנסתרת בתודעה הנשית/ ד"ר עליזה לביא

אל המקום המיוחד והעל-זמני השמור למרים הנביאה בקרב נשים, נחשפתי לראשונה לפני שנים לא מעטות במפגשים עם מסרניות, ששיתפו בנוכחות של מרים הנביאה בחייהן, ובתפילה המיוחדת הנושאת בקשה למרים ולבאר המתגלגלת, הנאמרת על ידן בכל מוצאי שבת

סיפור של מנהיגות, סיפור של נקודת מבט/דפנה חורב בצלאל

בפרשת פנחס באים לידי ביטוי באופן בולט שני גילויי מנהיגות, זה של פנחס בתחילת הפרשה, ביוזמתו האמיצה הגורמת להפסקת המגפה בבני ישראל וזה של משה בסוף הפרשה כמנהיג אחראי, הדואג למנות לו מחליף ראוי.