לראות מתוך השחור – חנוכה

לקראת חג החנוכה, יפית גולד, מפרויקט "דורשות טוב" מזמינה אותנו ללימוד על לראות מתוך החושך, ולהבין כי בראיה מתוך החושך טמונה עוצמה גדולה. 

בפרשת בהעלותך, מתואר הציווי להדלקת המנורה בבית המקדש:

וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל ־ מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר : דַּבֵּר֙ אֶֽל ־ אַהֲרֹ֔ן וְאָמַרְתָּ֖ אֵלָ֑יו בְּהַעֲלֹֽתְךָ֙ אֶת ־ הַנֵּרֹ֔ת אֶל ־ מוּל֙ פְּנֵ֣י הַמְּנוֹרָ֔ה יָאִ֖ירוּ שִׁבְעַ֥ת הַנֵּרֽוֹת (במדבר, פרק ח , א'-ב')

הציווי להדלקת המנורה במקדש מעלה שאלה  – מדוע ה' צריך שדווקא אנחנו נעלה את אור נרות  המנורה?  הרי לה' יש את היכולת להאיר אור אינסופי  גם פיזית וגם רוחנית. ומה יכולה להוסיף הדלקת נרות על ידי בשר ודם?

השאלה הזו עולה גם במדרש רבה על פרשת בהעלותך מספר פעמים:

אמר רבי ברכיה הכהן ברבי: הברק הזה תולדות האש של מעלן הוא, והוא יוצא ומבהיק את כל העולם כולו… ואני צריך לאורה שלכם?!

דבר אחר… ויאמר אלהים יהי אור, ומתוך החשך הוצאתי אורה ואני צריך לאורה שלכם?!

התשובה שמביא המדרש היא שהאור אכן לא נועד עבור הקב"ה, אלא הוא מהווה אמצעי להתעלות עבורנו, בני האדם:

ולא אמרתי לך, אלא לעלות אותך…

כלומר- הדלקת המנורה נועדה עבורנו, כדי שאנו נזכה ונתעלה.

זו תשובה יפה , אך אני סבורה שיש משמעות נוספת להדלקת המנורה על ידינו, בני האדם.

בהמשך המדרש מובאת אמרה של ר' חנניא שאני רוצה להתייחס אליה:

"אמר הקדוש ברוך הוא: עינים שיש בך, יש בתוכן לבן ושחור ואין אתה רואה מתוך הלבן, אלא מתוך השחור ומה אם עיניך, שיש בתוכן שחור ולבן, אין אתה רואה אלא מתוך השחור, הקב"ה שכולו אורה, הוא צריך לאורה שלכם"

האמירה הזו מאוד קשה: שהרי, לכאורה, אין בו, בשחור  שום דבר חיובי, כל כולו שלילה, ונובע מהחסר, מהאין.

אך במבט מעמיק יותר, יש באמירה זו משהו מאוד ייחודי: אנו יכולים לראות דווקא מהשחור. השחור שמסמל קושי, כאב, עמל שלא תמיד מוביל לתוצאה. שחור שמסמל את הפער שכולנו חווים כל הזמן, בין הרצון הגבוה שלנו למציאות המצומצמת.

ובכל זאת, אני סבורה שיש שם אפשרות שאין באור: כשאני בחושך, בשחור ,ומחליטה בכל זאת לראות- להבין, דווקא אז נפתחות בפני הבנות שכנראה לא הייתי יכולה לראות ולהבין באור.

זו חוויה מאוד לא נעימה בלשון המעטה להיות בחושך, אנו לא רוצים את זה. אבל יש בכך גם עוצמה.

את המשפט השני של ר' חנניא:  'הקב"ה שכולו אורה, הוא צריך לאורה שלכם'ניתן להבין באופן פשוט כשאלה רטורית, כמו שאר השאלות הללו במדרש, לפיהן  ה' אכן אינו צריך את האור שלנו.

אני רוצה להציע פירוש  אחר, שקורא את המשפט הזה כפשוטו – ללא סימן שאלה בסוף.

אני סבורה  שהקב"ה שכולו אורה – דווקא הוא צריך את האור שלכם, של אלו הרואים מתוך השחור.

אור של 'ההולכים בחושך', של הלא מוותרים, הלא מתייאשים, אור של המאמינים, שלא נוטשים את האמונה גם כשהם נמצאים בתחתית, במקומות הכי קשים.

אור שיש לנו, בשר ודם ואין למי 'שהוא כולו מלא אורה'.

עוד מעט אנו מדליקים נרות חנוכה, זכר למנורה בבית המקדש.

נרות שהם סמל לאמונה, סמל לעקשנות ולתקווה.

שנזכה להוסיף אור בעולם, גם במקומות החשוכים.

בית מדרש ופמיניזם דתי

שמחת תורה תשפ"ה/ מלכה פיוטרקובסקי

דבר תורה מפי מלכה פיוטרקובסקי על שמחת תורה: בעיצומן של שעות האימה והתופת בדרום הארץ, ביום שמחת תורה, היינו אמורים לסיים בבתי הכנסת, את קריאת חמשת חומשי התורה 'ולהתחיל מבראשית' - לברך את 'חתן בראשית' ולהקשיב לקריאת פסוקי הפתיחה של התנ"ך כולו

כנגד ארבע נשים - מדרש נשי על חכמה ותלמידות חכמים

חוברת מדרשים ודברי התורה על חכמה ותלמידות חכמים לקראת הפסח, זמינה להורדה והדפסה.

על בדידותה של הנפגעת - מינית בקהילה

אילת וידר כהן, פסיכולוגית מתמחה בפגיעות מיניות על הכרוניקה של האשמה והבדידות בקרב נפגעות מינית בקהילה

פרשת השבוע

מבחר סרטונים ומאמרים שנכתבו וצולמו על ידי תלמידות חכמים, נשות רוח ורבניות ישראליות מנקודת מבטן על הפרשה

בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר/ רחל עזריה

דבר תורה לפרשת בראשית תשפ"ה "בראשית היתה חתירה לעולם טוב יותר"

ומר לי בפה כמו עץ השדה/ תמר ביטון, ראשת מדרשת באר

פרשת בשלח סימנה מים – קריעת הים והמעבר בתוך המים, צמא ורעב וחיפוש מים בסלעי המדבר. מיד לאחר שירת הים, מופיע סיפור קצר ומסתורי, בו העם צמא למים, וכשמגיע אליהם לבסוף, הריהם מרים ובלתי ניתנים לשתייה. בעקבות תלונות העם, משה צועק לה' והוא מורה לו לקחת עץ ולהשליך אל המים כך שהרכבם ישתנה ויהפכו ראויים לשתייה – "וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם"

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

במדבר

"ובגויים לא יתחשב" / ד"ר רננה רביצקי פילזר

פרשת בלק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר כג, ט), קובע בלעם בן בעור, נביא אומות העולם, המביט באהלי ישראל מראש צורים - ספק מברך, ספק מקלל, ספק מתאר מציאות. עד היום מהדהד משפטו בקרבנו ואנו ספק מאמצים, ספק דוחים, ספק מאפשרים לנבואה להגשים את עצמה.

הַמְרַפְּאָה מִכָּל צָרָה" - באר מרים הנסתרת בתודעה הנשית/ ד"ר עליזה לביא

אל המקום המיוחד והעל-זמני השמור למרים הנביאה בקרב נשים, נחשפתי לראשונה לפני שנים לא מעטות במפגשים עם מסרניות, ששיתפו בנוכחות של מרים הנביאה בחייהן, ובתפילה המיוחדת הנושאת בקשה למרים ולבאר המתגלגלת, הנאמרת על ידן בכל מוצאי שבת

סיפור של מנהיגות, סיפור של נקודת מבט/דפנה חורב בצלאל

בפרשת פנחס באים לידי ביטוי באופן בולט שני גילויי מנהיגות, זה של פנחס בתחילת הפרשה, ביוזמתו האמיצה הגורמת להפסקת המגפה בבני ישראל וזה של משה בסוף הפרשה כמנהיג אחראי, הדואג למנות לו מחליף ראוי.

מעגל החיים והשנה

סדר ליל ראש השנה

מה נשתנה ליל ראש השנה מכל הלילות? יפה קלנר רוזנבלום, מייסדת אתר קולך, מספרת על סדר ליל ראש השנה

"מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו

ערב יורד, ובשעה זו מתחילים להדלק בחלונות אורות של נר ראשון של חנוכה. השנה כמו בכל שנה, בחרנו לתת את הבמה ולהאיר נשים מיוחדות. והפעם "מעלות על נס" - נשים שהן ניסים עבורנו.

קולך בוחרת את גיבורות חנוכה תשפ"א

בימי קורונה ומשבר, ביקשנו להאיר את גיבורות התקופה הזו, נשים שמשפיעות אור על סביבתן, והקפדנו שגם מי שבוחרת אותן, תהיה אישה שראויה לתואר הזה

מעגל השנה

מבט מעמיק על חגי ומועדי ישראל, החלק שלך בריטואל השנתי, קריאות מגילה וקריאות בתורה

קולך לשבת חוה"מ סוכות- ארעיות כמרכיב הנצח / נחמה שולמן

מעגליות החיים והזמן למעלה משליש פרק משקיע שלמה המלך במגילת קהלת הנקראת בשבת חול המועד סוכות, כדי להדגיש בפנינו את מעגליות החיים וארעיותם.

מי ישב איתי השנה בסוכה? על האושפיזין בספר הזוהר/ ד"ר ביטי רואי

קולך לערב חג מאת הד"ר ביטי רואי עם מי היית רוצה לשבת לארוחה בחג? במסורת היהודית, בכל אחד מימי סוכות מוזמנת דמות רבת חשיבות להתארח בסוכה - אושפיזין, ומגיעה ברוחה להסב עימנו לשולחן. בחלק מהקהילות משאירים לה כיסא ריק, כמו לאליהו הנביא בליל הסדר, כדי להדגיש את ממשותה.

שמחת תורה תשפ"ה/ מלכה פיוטרקובסקי

דבר תורה מפי מלכה פיוטרקובסקי על שמחת תורה: בעיצומן של שעות האימה והתופת בדרום הארץ, ביום שמחת תורה, היינו אמורים לסיים בבתי הכנסת, את קריאת חמשת חומשי התורה 'ולהתחיל מבראשית' - לברך את 'חתן בראשית' ולהקשיב לקריאת פסוקי הפתיחה של התנ"ך כולו

חנוכה

גיבורות אור תשפ"ד | אורית מרק אטינגר

גלריית חנוכה השנה מוקדשת לגיבורות אור. המדליקה השביעית, אורית מרק אטינגר שבחרה באנשים והנשים שחיים פה.

גיבורות אור תשפ"ד | הדר גלרון

גלריית חנוכה השנה מוקדשת לגיבורות אור. המדליקה השמינית, הדר גלרון, בחרה בדור העתיד.

גיבורות אור תשפ"ד | הדסה בן ארי

גלריית חנוכה השנה מוקדשת לגיבורות אור. המדליקה השישית, הדסה בן ארי שבחרה באמה, הניה רגב.