Kolech - Religious Women’s Forum

Creating social change and raising awareness for the advancement of women’s status, gender equality, and women’s rights.

חזון

ארגון קולך רואה לנגד עיניו את שוויון ההזדמנויות בין נשים וגברים כערך מנחה ומובן מאליו בשדה הדתי בפרט וכנר לרגליה של החברה בישראל בכלל. קולך מציבה את קידומן של נשים לתפקידי הנהגה והובלה תורניים ודתיים בראש סדר העדיפויות ובמקביל נאבקת למנוע פגיעה בנשים בחסות ההלכה ועל ידי הממסד הדתי. אנו פועלות לכך שנשים תהיינה זכאיות למלוא ההזדמנויות התנאים להתפתחות הרוחנית, האישית המשפחתית והמקצועית שלהן, ופועלות יחד ובשיתוף עם הקהילה למען רווחתה של האישה ושל החברה הישראלית כולה.

Our Goals

קולך”, אשר נוסדה בשנת 1998, הוא תנועת נשים דתיות פמיניסטיות, השואפת ליצירת שינוי חברתי ותודעתי לצורך קידום מעמד האישה, שוויון מגדרי, וזכויות נשים – בהלכה, בהנהגה הדתית ובממסד הדתי – הן בחברה היהודית בישראל והן ובחברה הדתית . “קולך” פועל בין השאר למען המטרות הבאות הפצת ערכי השוויון והכבוד ההדדי; קידום שוויון הזדמנויות לנשים בתחום הציבורי ובהנהגה הדתית; קידום השוויון במעמד האישי בנישואין ובגירושין; מאבק נחרץ בכל צורה של אלימות מגדרית, ניצול לרעה של סמכות דתית ופגיעה בנשים בשם ההלכה. “קולך” פועל לשינוי תודעתי, בקרב נשים וגברים, להרחבת ההשפעה והפעולה, השותפות וההשתתפות של נשים ובנות במרחבים דתיים~ בממסד הדתי, במוסדות דתיים (למשל בתי כנסת ובתי ספר), בקהילות ובמשפחה.

What We Do:

העמותה פועלת בשני מישורים עיקריים המסתעפים אל פעילות רחבה, עשירה ומגוונת במגוון של תחומי עשיה:

קידום ופיתוח מנהיגות נשית רוחנית

לאורך דורות ארוכים, הלמדנות התורנית, כמו גם ההנהגה הרוחנית היו מנת חלקם של גברים בלבד. בעשורים האחרונים, המחסומים מוסרים. יותר ויותר נשים מצטרפות למעגל הלמדניות, ומתפתחת תרבות עשירה של לימוד מקרא, פילוסופיה יהודית ובמיוחד הלכה. לצד הלימוד המעמיק מתפתחת גם זירה נוספת בה נשים למדניות בעלות ידע הלכתי נרחב, ופעמים רבות אף הסמכה רבנית מטעם תוכניות ההלכה השונות, הן פוסקות ההלכה, הן מנהיגות רוחניות, בין אם בתוך מוסדות חינוך ובין אם בקהילות. תופעה מבורכת זו מרחיבה אט אט גבולותיה, ומביאים לשיח הלכתי בין מגדרי, בו המנהיגות מבססות מעמד שווה לזה של המנהיגים הגברים. קולך שואף להעמיק מגמה זו ולהרחיבה מתוך אמונה כי ההנהגה הרוחנית הנשית תורמת מחד ושואבת כוח מהעמקת השותפות הנשית ביהדות.

העמקת השותפות הנשית באורחות החיים היהודיים

בעשורים האחרונים אנו רואים גילויי רצון גוברים וקולות העולים מן השטח המבקשים להגביר את השותפות הנשית באורחות החיים היהודים. קולך מבקש להעמיק את השיח, להוסיף ידע בתחומים הלכתיים אשר מפותח על ידי הלמדניות והמנהיגות נשית הרוחנית הצומחת. בכך שואף אירגון קולך להוות מקום בו תוכלנה נשים לקבל מענה הלכתי כמו גם רעיונות ותמיכה לצרכים אותם הן מעלות. כמו כן, השיתוף ברעיונות ובחוויות המשתפות נשים בטקסים ובאירועים לאורך לוח השנה היהודי ומעגל החיים היהודי, מאפשרים אף הם להוסיף ידע פרקטי לנשים המבקשות להשתתף בטקסים ואירועים אלו

אפרת רוזנברג שפירא

יושבת ראש הועד המנהל

קרן מילר ג׳קסון


חברת הועד המנהל

אשת חינוך ולמדנית תושבת רעננה. מפתחת תוכן עבור Virtual Jewish Academy. מלמדת במתן השרון, ומייסדת תוכנית “כיוון לשרות” בעירה, שמטרתה לסייע לבנות מסיימות תיכון בבחירת מסגרת השירות (הצבאי או הלאומי) המתאימה עבורן. בעלת תואר שני מאוניברסיטת ניו יורק (NYU) בתלמוד ומדרש.

מיה בודאי-פרידמן

חברת הועד המנהל

מורה במדרשיית הרטמן לבנות בירושלים. מנחת קבוצות ובית-מדרש. סטנדאפיסטית, כותבת ומנחת סדנאות תיאטרון וצחוק. ירושלמית, נשואה ואם לשניים.

אופירה קרקובר

חברת הועד המנהל

מעצבת גרפית. בעלת תואר ראשון בהיסטוריה של עמ”י גיאורגרפיה ועיצוב גרפי, ותואר שני במגדר ומחשבת ישראל. ריכזה את סניפי קולך, והשתתפה בתכנון אתר האינטרנט הראשון של הארגון. הקימה ועמדה בראש מועצת הנשים בעיר מודיעין (2006-2008).

אלישבע פלם-אורן

חברת הועד המנהל

 עובדת סוציאלית. מנהלת התכנון, פיתוח וקשרי קהילה בעמותת עמך – לטיפול ותמיכה בניצולי שואה ובדור שני. בעלת תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית. יזמית חברתית ושימשה כחברת צוות בכירה בארגונים פילנתרופיים גדולים, כגון פדרצית ניו יורק וקרן ירושלים

 

שרון דשן

מנכ”לית קולך

מנכ”לית קולך מאז אוקטובר 2020. בעלת תואר שני (בהצטיינות) ביעוץ ארגוני ותואר ראשון בקרימינולוגיה ופסיכולוגיה. בוגרת מסלולי הכשרה של מנהיגות, מנטורינג והנחיית קבוצות. ניסיונה המקצועי בניהול ארגונים ומיזמים לשינוי חברתי, תוך פיתוח שותפויות והובלת תהליכי שינוי. בתפקידה האחרון ניהלה את תכנית משרתות באמונה בארגון אלומה והביאה לקידום השיח המגזרי אודות השירות בצה”ל ולעליה ניכרת במספר המתגייסות בוגרות החמ”ד. קרוב לעשור שמשה חברת הנהלת קהילת רמב”ן בירושלים ופעלה לצידו של הרב בני לאו למען מעורבות נשים ושילוב מנהיגה רוחנית לבית הכנסת. נשואה ואמא לארבע בנות. מתגוררת בירושלים.

עינת ברזילי

דוברת ורכזת מדיה

בעלת תואר m.a בתקשורת. פובליציסטית ועורכת ספרות. בעלת היסיון עשיר בעיתונות ודוברות בתחומי החינוך והחברה. לשעבר דוברת צו פיוס, עורכת אתר נרג יהדות, עוזרת דובר משרד החינוך.

טאובה חמיטובסקי

ראש מרכז קולך למנהיגות נשים

בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני בעבודה סוציאלית. מתמחה בפיתוח ידע מקצועי, ניהול מתנדבים, והכשרת בעלי תפקידים במגזר השלישי. פעילה בוועדת המדיניות של איגוד העובדים הסוציאלים

חנה ספראי

Professor Chanah Safrai, of blessed memory, was one of the mothers of Kolech. She was part of the organization’s intellectual leadership, serving as a “wise woman” addressing questions of worldview. She was awarded the Association for Civil Rights Prize in 2008 for her groundbreaking work. Her doctoral thesis focused on women in the Holy Temple. She taught at various academic institutions including Utrecht University in the Netherlands, the Hebrew University of Jerusalem, Hebrew Union College, and was a research fellow at the Hartman Institute. She also headed the Jewish Livreman Institute, the first institute to open Oral Torah studies to women graduates.

“She was a trailblazer not only in serious Talmudic research of women, but also, and perhaps especially, in her efforts to achieve ‘feminist’ independence in areas traditionally the exclusive domain of the rabbinical establishment…Hannah was faithful to her principles and insisted that if the establishment needed awakening, a loud and clear alarm must be sounded.” (Words by Dr. Naomi Cohen about Chanah

)

Articles she wrote & Articles in her memory

Hannah Khat

Hannah Kehat is the founder of Kolech’ and its former chairperson. Born in 1959, Kehat is a professor of Israeli history and teaches Bible, Israeli thought, and gender studies at various academic institutions including Givat Washington College, the Kibbutzim Seminar, and Achva College.

In 1998, she founded “Kolech” and served as its head until 2004, returning to the role in 2008. Kehat is considered one of the leaders in the religious feminist movement in Israel and has received numerous awards and honors for her work, including the President’s Award for Volunteerism in recognition of founding “Kolech” and her public activism, as well as the Rapaport Prize for “women’s pioneering action an

“.d change -making in Israeli society.

Related articles

קולך בהיסטוריה

ככה זה התחיל…

שנת 1995. בתוכי הולכת ומצטברת התחושה שכך אי אפשר להמשיך בתוך הקהילה הדתית. מחוץ לקהילה עצמה נשים חוו שוויון, הערכה, כבוד הדדי והכרה, ואילו בתוך הקהילה, אסור היה לבטא את המילה “פמיניזם”, בהיותה מילה שנחשבה מגונה ומשוקצת. הנרטיב המקובל היה שבחברה הדתית תפקידה המסורתי, הטוב והנכון לאישה הוא בהיותה “אשת חיל”, וכל שיח שהקשה על הנחת יסוד זו, היה בה מן הסכנה שבשבירת טאבו.

 ב 01.01.1996, התכנסנו לראשונה מספר קטן של נשים בביתה של לאה קדרי, אמה של שותפתי ליוזמה, הפסיכולוגית מרים שפירא, ששמשה שנים רבות אחר כך חברת הנהלה ב’קולך’. בפגישה לקחו חלק גם פרופ’ רות קדרי, הפסיכולוגית מיכל פרנץ, הרבנית חנה הנקין (ראש מדרשת נשמת), הגב’ יהודית שילת (ראש פורום תקנה) והגב’ ליאורה מינקה (יו”ר אמונה כיום).

פתחנו את תיבת הפנדורה, וראינו כי אנו תמימות דעה בצורך החיוני לפעול לשינוי.

הפעם הבאה בה נפגשנו ושוחחנו היתה בתחילת שנת 1998 במהלך כנס JOFA בניו יורק, שם גילינו להפתעתנו כי כ 20 נשים דתיות מישראל הגיעו עד לשם כדי למצוא את הקול הפמיניסטי הדתי.

לאחר שובנו מהכנס החל תהליך מואץ של מפגשים. פנינו לחבר הכנסת פרופ’ אלכס לובוצקי, שסייע בידינו לקיים מפגשים בכנסת, וממפגש למפגש מספר המשתתפות גדל. נשים רבות התקשרו ובקשו להצטרף, ובסופו של תהליך גדלה הקבוצה מ 20 נשים לכ 100 נשים.

זמן רב הוקדש לחשיבה על שם הארגון, ולבסוף נבחר השם “פורום נשים דתיות”. ההצעה להשתמש גם בשם שיכיל את המילה “קול” כתגובה להדרת הנשים בביטוי “קול באשה ערווה”, עלה מספר פעמים, אולם השם ‘קולך’ נבחר מספר שבועות אחר כך על ידי ועל ידי במבי שלג, העורכת הראשונה של העלון אותו התחלנו להפיץ, ממש לקראת הפצת הגיליון הראשון.

 בראש חודש אב תשנ”ח, סוף חודש יולי 1998, התכנסנו בבית מדרש מת”ן לבוקר חגיגי, בו הופיעו והרצו הרב ליכטנשטיין והרבנית ד”ר נעמי כהן. לאחר מכן קיימנו כנס ייסוד בכנסת, בו דיברו חברי הכנסת חנן פורת ז”ל, שהיה גם זה שהציע לנו להפיץ עלון, אלכס לובוצקי, ענת מאור, יעל דיין, הרב דרוקמן וחברתנו יעל לוין.

 

 

 

והשקנו את הארגון!

מספר ימים אחר כך, בתחילת חודש אוגוסט 1998, רשמתי את הארגון כעמותה ללא כוונות רווח. ללא תקציב, ללא מקור תמיכה. המשרד התחיל בביתי, ועזרה משרדית נתנו לי ילדי, עד לינואר 2000, אז שכרנו לראשונה מזכירה בשכר. במהלך תקופה זו בי”ס פלך תרמו לנו חדרון קטן שישמש אותנו.

בשנים הראשונות לפריצת ‘קולך’ התמקדנו בהוצאה לאור של העלון, ובכתיבה פובליציסטית אינטנסיבית בעיתונות הדתית (בעיקר בעיתון הצופה). רוב השיח היה סביב שאלת מעמד האישה בחיים הדתיים ובחברה הדתית.

ככל שהמודעות לקיומה של ‘קולך’ הלכה וגברה, הלכו ורבו הפניות מן השטח בבקשות מאיתנו לטפל בנושאים הקשורים למצוקות של נשים דתיות. טוענות רבניות פנו ודרשו ש’קולך’ תיכנס לעובי הקורה בעניין מצוקת מסורבות הגט והעגונות, מה שהביאנו להצטרף לקואליציית ארגוני הנשים למען העגונות-עיק”ר, אז בראשות פרופ’ אליס שלוי, ולהקים את הצוות המשפטי-רבני לגיבוש ההסכם לכבוד הדדי למניעת סרבנות גט; פניות של עובדות סוציאליות שטפלו בתופעה המוכחשת אז של נשים מוכות בחברה הדתית; דרישה לטפל בתופעות של הטרדות מיניות בחברה הדתית, במיוחד כאשר המטריד הוא רב או בעל סמכות;

בהמשך קיבלנו פניה גם ממשרד הבריאות, בבקשה לסייע בהעלאת המודעות לבעיות הבריאות הייחודיות של נשים חרדיות: תמותת יתר עקב סרטן השד, תחלואה רבה ותוחלת חיים נמוכה עקב הילודה המרובה.

במהלך השנים הובלנו תיקוני חקיקה שנדרשו לנו במהלך הפעילות, בתחום הטיפול בסרבנות גט (תיקונים לחוק הסנקציות, חוק שיתוף הרכוש); תיקונים בחוק למניעת הטרדה מינית-כמו החלת החוק גם על בעלי סמכות דתית, ועוד.

 ברבות השנים הפכה ‘קולך’ לתנועה בת אלפי נשים בישראל (הכוללת בתוכה גם גברים לא מעטים), המזדהות כפמיניסטיות דתיות, נאבקות לצדק מגדרי ופועלות במסירות נפש וללא לאות למען תיקון עוול אפליית הנשים בשם הדת. הן נלחמות נגד הדרתן ונגד כל סוג של פגיעה בנשים בשם ההלכה. המאבקים מתנהלים במישורים רבים ומגוונים: בעבודה סנגורית על ידי תביעות משפטיות, בחקיקה, בכתיבה פובליציסטית, בקמפיינים ציבוריים ותקשורתיים וכיו”ב.

בנוסף, מובילה ‘קולך’ את התכניות החינוכיות להעצמה מגדרית במערכת החינוך הדתי, ומקיימת מרכז מנהיגות להעצמת נשים למנהיגות קהילתית.

 אנו רחוקות עדיין מהשגת המטרות שהצבנו לעצמנו. עדיין רבה העבודה לתיקון מצבן של נשים בבתי הדין, בקהילות הדתיות, בבתי הכנסת. עדיין נדרשת עבודה חינוכית רבה, עדיין לא הגענו למנוחה ולנחלה. עוד רבה הדרך לתיקון העולם.

Related articles

Donate to Kolech

Want to be our partner in action?
Help us create a change in consciousness and public discourse on the issues of Judaism and feminism,
To expand the possibilities for women and fight for their rights to partnership and involvement in religious life.
Fast and secure donation recognized for tax purposes.

A contribution to this association is recognized for the receipt of a tax refund in Israel (Article 46 (3)) Canada and England (c) (USA (501)